اصول طراحی لوگو

لوگو بخش حیاتی هرکسب و کاری در بازاری محسوب می‌شود که رقبای بسیاری در آن به دنبال جلب نظر مشتریان هستند. لوگو تبدیل به ابزار بازاریابی مؤثری شده است تا محصولات و خدمات شرکت را به مشتریان هدف برساند. اما این مزایا فقط در صورتی وجود خواهند یافت که طراحی لوگو حرفه‌ای باشد. در ادامه برخی اصول طراحی لوگو را معرفی خواهیم کرد.

1. طرحتان باید ساده باشد

یکی از اصول طراحی لوگو ی خوب این است که مفهومی ساده داشته باشد. بهترین لوگو، لوگویی است که به بیننده حسی آنی و شفاف از «شما» بدهد و تمیز و عاری از در هم ریختگی باشد. به طور کلی، هر چه ساده‌تر بهتر؛ سادگی تاثیرگذارتر است. یادتان باشد که از لوگو به شیوه‌های مختلف، در سکوهای مختلف و در فرمت‌ها و اندازه‌های گوناگون استفاده می‌شود، بنابراین جزئیات پیچیده گم می‌شوند.

2. طرح باید ماندگار و بی‌زمان باشد

می‌خواهید هر سال یک لوگوی جدید طراحی کنید؟ این کار برای کسب و کارهای کوچک امکان پذیر نیست. از طرف دیگر، تغییرات دائمی در طرح اصلی لوگو به دلایل مختلفی توصیه نمی‌شود. اگر لوگوی خود را مکرراً طراحی کنید، مشتریان شما گیج و گم خواهند شد.

لوگو باید مدرن و امروزی باشد اما نباید چنان مد روز باشد که وقتی جریان مد رد شد، لوگوی شما قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد. چون در این صورت شرکت شما به نظر مشتریان آینده قدیمی و از مد افتاده به نظر خواهد رسید. فقط کافی است دقت کنید رویکردی کلی مدرن باشد و عناصر خاصی مثل رنگ‌ها و رویه‌ها را در لوگو به کار ببرید.

3. استفاده‌ی درست و استراتژیک از رنگ‌ها

توجه داشته باشید که طرح لوگوی شما باید جذاب باشد. استفاده‌ی هوشمندانه از رنگ‌ها می‌تواند ظاهری منحصر به فرد به لوگوی شما بدهد. رنگ‌ها این توانایی بی‌نظیر را دارند که احساسات ما را بر انگیزند. به عنوان مثال، وقتی رنگ قرمز را می‌بینیم، حس تهاجم، عشق، انرژی و شور پیدا می‌کنیم.

بنابراین از ترکیب رنگ‌هایی استفاده کنید که می‌توانند احساساتی را که می‌خواهید، برانگیزند. این احساسات یا عواطف پیامی هستند که می‌خواهید از طریق لوگوی خود به مشتریان هدف منتقل کنید.

4. لوگوی شما باید تطبیق پذیر و چند منظوره باشد.

کسب و کار شما از لوگو در سطوح مختلفی استفاده می‌کند. این سطوح می‌توانند به کوچکی مهر یا محصولات تبلیغاتی مثل خودکار باشند. اگر جزئیات شما در لوگو در چاپ به وضوح قابل مشاهده نباشند، باید لوگوی خود را دوباره طراحی کنید.

اصول طراحی لوگو

ممکن است طرح لوگوی شما پیچیده باشد. توصیه می‌شود که عناصر نامطلوب را بردارید. اگر رنگ‌ها و خطوط بسیاری وجود دارند، موارد اضافی را بردارید.

لوگوی شما به شکل‌های مختلف و در جاهای متفاوتی استفاده خواهد شد. به عنوان مثال:

• در طراحی تی شرت، کلاه کپ، ساک و بسته بندی

• روی خودکار، جا کلیدی و بطری آب

• در بنرهای خیلی افقی یا خیلی عمودی

• در پس زمینه‌های سیاه و سفید (از طراح خود بخواهید لوگو را سیاه و سفید نیز طراحی کند تا در صورت لزوم پاسخگوی این نیازتان باشد)

5. به صورت سیاه و سفید باید خوب باشد

یادتان باشد که تبلیغ کسب و کار خود را در روزنامه‌ها، مجلات، تراکت و غیره خواهید کرد. در این تبلیغات، معمولاً ناشر از آگهی‌های بدون رنگ استفاده می‌کند. در این صورت، لوگوی شما باید طوری باشد که به شکل سیاه و سفید نیز تاثیرش را بر مخاطب بگذارد. لوگوی شما در حالت رنگی تاثیرگذار است اما اگر در تبلیغات روزنامه‌ای تاثیرگذار نباشد، باید دوباره آن را طراحی کنید.

6. لوگوی خود را به یاد ماندنی طراحی کنید

یکی از ویژگی‌های لوگوهای شرکت‌های جهانی این است که شاهکارهایی به یاد ماندنی هستند. لوگوی شما باید طوری طراحی شود که مدت‌ها در ذهن مخاطب بماند. اگر این اتفاق نیفتد، لوگو نمی‌تواند وفاداری مشتریان شما را بخرد.

7. لوگوی خوب باید متناسب باشد

لوگوی حرفه‌ای و اصولی باید متناسب با هدف مورد نظر شرکت باشد. لوگو باید برای مخاطب مورد نظر مناسب باشد. به عنوان مثال، لوگوی اسباب بازی فروشی می‌تواند رنگی و بانمک باشد اما برای یک شرکت حقوقی، نمی‌توان از این مشخصه‌ها استفاده کرد.

8. میراث برند

همیشه موقع طراحی یک لوگوی جدید برای برندی موجود به میراث برند توجه کنید. بسیاری از برندها به دنبال طراحی لوگویی جدید هستند تا به مشتری بگویند که با زمان، تحول پیدا کرده‌اند یا برای اینکه لوگوی خود را ساده‌تر و به یاد ماندنی‌تر بسازند.

با وجود این، بسیاری از طراحان در استراتژی ساده سازی غرق می‌شوند و یادشان می‌رود که برند تاریخچه‌ای دارد. نمی‌توانید لوگوی قدیمی را کاملاً نادیده بگیرید و به پیام آن و هدف برند بی‌توجه باشید.

آیا طراحی یک لوگو مشابه با لوگوی برندهای معروف صحیح است؟

دراصول طراحی لوگو،اورجینال بودن دارایی ارزشمندی محسوب می‌شود. مردم ذاتاً به سمت چیزی که تازه، جدید و منحصر به فرد است جذب می‌شوند. اگر لوگوی شما شبیه برندهای دیگر باشد، یا آن‌ها را یاد برندهای شرکت‌های دیگر بیندازد، هدف لوگوی شما پایمال می‌شود

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتسوالاتتماس با ما
error: محتوا محافظت شده است!!